In mijn coaching werk ik graag met Voice Dialogue, een prachtige methode om inzicht te krijgen in gedrag en drijfveren. Ik was daarom zeer vereerd dat ik het nieuwste boek van Marijke Leys mocht recenseren.

Voi­ce Dia­lo­gue is een me­tho­de om je­zelf be­ter te le­ren ken­nen. Waar­om doe ik wat ik doe? Waar­om re­a­geer ik zo­als ik re­a­geer? Het is geen coa­ching of the­ra­pie, be­na­drukt Ma­rij­ke Leys in Oog in oog met kwets­baar­heid. Een facilitator helpt cliënten om verschillende stemmen in zichzelf te leren kennen, en deze kennis is waardevolle input voor coaching en therapie. Dit boek biedt facilitatoren waardevolle inzichten in het gebruik van Voice Dialogue als het echt spannend wordt: als cliënten hun meest kwetsbare kanten laten zien.

Wie zit er achter het stuur?
De meest gebruikte metafoor om Voice Dialogue uit te leggen is die van een bus. Iedereen heeft subpersoonlijkheden (delen) met hun eigen plek in de bus. Sommige delen nemen vaak plaats achter het stuur, anderen kruipen op of liefst nog achter de achterste banken. Dat zijn de verstoten delen, die kanten van jezelf die je niet of haast nooit laat zien. Zo kan in jouw bus de ‘pusher’ standaard achter het stuur kruipen: de lat moet hoog! De levensgenieter in jou wordt zo naar de achterbank verbannen. Het mooie van Voice Dialogue is dat er geen goede of foute delen zijn. Iedere subpersoonlijkheid verdient erkenning en waardering, want hij of zij  heeft altijd goede bedoelingen. Of die nog productief zijn, is de vraag die centraal staat in een Voice Dialogue-sessie.

Grijs gebied
De titel zegt het al, dit boek zoomt in op het omgaan met kwetsbaarheid. Een nuttige focus, want mensen komen natuurlijk niet zo maar terecht bij een coach of therapeut. Ze ervaren belemmeringen, zouden willen dat er ook eens andere kanten van henzelf hun spreekwoordelijke bus zouden besturen. Er is dan altijd sprake van een kwetsbare kant, achter in de bus. Leys beschrijft helder het onderscheid tussen het werkgebied van coaches en dat van therapeuten. Er is een grijs gebied, vooral coaches moeten er scherp op zijn dat er moment kan komen dat zij hun cliënt moeten doorverwijzen. Als de ernst van de problemen te groot is, en zeker als er sprake is van een trauma.

Ken je eigen bus
Aan de hand van overzichtelijke schema’s en concrete cases laat Leys zien hoe je als facilitator contact kunt krijgen met kwetsbare delen en hoe je ervoor kunt zorgen dat de cliënt hier zelf goed mee leert omgaan. Ze legt heldere linken naar verschillende vormen van therapie en legt de verschillen en overeenkomsten uit. Maar ook zelfcompassie en mindfulness komen aan bod. Kun je met dit boek in de hand als coach of therapeut meteen aan de slag gaan met Voice Dialogue? Leys stelt dat dat lastig is als je zelf niet aan den lijve hebt ervaren hoe het werkt. Ze adviseert belangstellenden daarom om zichzelf ‘een geschenk te geven en bij een Voice Dialogue-facilitator langs te gaan om zo je eigen bus te leren kennen’.

Handboek voor gevorderden
Oog in oog met kwetsbaarheid is een goed handboek voor ervaren coaches en therapeuten die al werken met Voice Dialogue, en voor therapeuten die ervaring hebben met het behandelen van trauma’s. Want, zoals ze zelf schrijft: ‘het werken met kwetsbaarheid vraagt zowel de nodige voorzichtigheid als het vertrouwen dat je in staat bent je cliënt de veiligheid en de ruimte te bieden om de pijn in de ogen te zien.’

https://www.managementboek.nl/boekblog/recensies/7620

Pin It on Pinterest